Leder: Navnebytter er et varsel

Av Erik Ness

2019-02

Rødt foreslo at NSB ikke skulle få lov til å bytte navn, regjeringspartiene og MDG stemte forslaget ned. Dette var en for viktig sak i kampen for å gjøre offentlig sektor om til marked og profitt.

Av Erik Ness,
redaksjonsmedlem i Gnist

Vi husker statlige bedrifter og etater som Televerket, Postverket, Statens vegvesen og Statoil. Televerket sørget for telefonlinjer, at de ble reparert, at folk fikk telefoner. Var det for få linjer/telefoner, fikk legen og presten først. Nå heter det Telenor, med drøssevis av konkurrenter som Telia, Ice, One Call. Målet er å erobre markedsandeler i Verden for å sikre profitt til aksjonærene og skyhøye lønninger til direktørene. Telenor über alles! India ble forsøkt «kolonisert». Kasta ut!

«Posten skal fram!» het det før. Det var en logo til å stole på. En æressak. Det som het Postverket, er nå splittet opp i Posten Norge AS og Bring. Bring er i konkurranse med all verdens budbiler med navn som Deutsche Bahn, Blå Kurer og DHL som kjører ved siden av hverandre, og underbetalte og stressa sjåfører leverer pakker og brev på døra. Privatiseringa av pakke og brev – ikke bare internett – har skylda for at levering til postkasser snart er historie. Det blir ikke profitt av å ta samfunnsansvar.

Da Bring ble skilt ut av Posten Norge i 2008, kosta navnebyttene 370 millioner kroner med dagens kroneverdi. To nye logoer, en for Posten og en for Bring – og Postens gamle røde og gule logo med posthorn og kongekrone forsvant. 25 000 uniformer, 10 000 biler, lastebiler, sykler og mopeder, over 5 000 skilt skulle endres. Liv Signe Navarsete var samferdselsminister, regjeringa var såkalt rød-grønn (AP,SV og SP). Aftenposten (14/3) skriver: «I 2008 var det bare Rødt som kritiserte navneendringen og penge­bruken.»

Det var Jens Stoltenberg (AP) som sørga for privatiseringa av Statoil – som nå heter Equinor. Det er Statoil som griser til i regnskogen i Brasil, og de som miljøbevegelsen i Australia prøver å hindre oppstart av oljeboring på tre tusen meters dyp utenfor kysten deres. Vi husker Statoil og tjæresandprosjektet i Canada. Kasta ut! Det er lettere å være miljøsvin og hete Equinor. Da er det ikke politikk, bare profitt.

Før var det Statens vegvesen som bygde veiene og vedlikeholdt­­ dem. I 2003 ble denne virksomheten skilt ut i Mesta AS, og i 2015 ble ytterligere myndighet flyttet til Nye Veier AS. Mesta konkurrerer i dag mot internasjonale selskaper som NCC og Skanska, og regjeringa har allerede begynt arbeidet med å selge ut selskapet. EØS sørger for konkurranse, at skattepengene og bompengene ikke bare brukes til å bygge veier og vedlikehold – men sørger for gigantenes profitt.

Slik tappes fellesskapets kasse, sånn at det ikke er økonomi til å drifte offentlig velferd.

Hva var det forresten NSB skulle kalle seg?