To om å skrive

Av Taran Anne Sæther

2015-02

– For meg handler dette om to skap; fellesskap og budskap, sier Stein Buan

– Musikk blir lett til når jeg sitter med et instrument ,og det er bare å leke og leite seg fram, sier Hege Rimestad.

Stein Buan er utdanna telemontør, har jobba som vaktmester og journalist. Buan sysler mye med å formidle tekst og musikk, og sier at han begynte å lage sangtekster da romanen Gerhardsenlandet var utgitt. Der hadde han mange tema godt egna for sangtekster.
Hege Rimestad er musiker, felespiller og komponist. Rimestad har spilt i blant annet Veslefrikk og med Mari Boine. Nå spiller hun i Halvsøstra og med flere andre musikere.
Taran Anne Sæther er pensjonist og med i kulturredaksjonen i tidsskriftet.

Stein Buan: Fellesskap og budskap

Hvorfor ble det sangtekster av poesien din?

Jeg er i utgangspunktet opptatt av å formidle arbeidsfolks historie og historier. Jernbanen skapte arbeiderklassen på Roa og arbeiderbevegelsen der, og jeg vil gjøre folk stolte av historia si. Da må den fortelles.

Hva inspirerer deg til å skrive?

Det dukker opp en anledning, og jeg begynner å pønske ut en tekst. For eksempel ble jeg kontakta av Bergverksmuseet på Grua i 2010. De ville ha meg til å opptre på åpningen. Så da blei det sanger om gruvearbeid og gruvearbeidere.

Tekst eller melodi først?

Det er ofte et utviklingsarbeid. Jeg har noe jeg vil formidle og skriver litt tekst, så litt melodi osv. Det er et komplisert puslespill å lage tekster og melodier som blir gode å synge. Jeg lager et rammeverk for sangen, så er det å få stavelser og så videre til å gå opp.

Hva tenker du om anledninger til å framføre sangene?

Det er ganske mange forskjellige anledninger. Jeg begynte med å sette sammen et program for å opptre på eldresenterene. Sanger om folks liv, folk og hendelser de kjente. Jeg vil at folk skal være stolte over liva og historia si. Så er det musikkvelder med band, skolehistorieforestilling og streika mot den nye Arbeidsmiljølova i januar. Til den skreiv jeg en anledningssang. Referenget er lett å synge med på og kan brukes til allsang.

Jeg bruker humor i mye av det jeg skriver, og det gjør at de som hører på, lukker opp for innhold på en annen måte enn om jeg bare agiterer. Formidlinga mi er en del av min politiske aktivitet. Jeg skriver og framfører for å nå folk.

Allsang; en god tradisjon?

For meg handler dette om to skap; fellesskap og budskap. Når vi synger sammen, lager vi en felles opplevelse og av og til en felles følelse av å høre sammen. Eller være sammen om noe.

Jeg er opptatt av å ha et budskap når jeg skriver og framfører. Politisk, historisk og å gjøre folk stolte.

Men det er ikke nok at teksten er «sann». Det må være en tekst som berører folk, sånn at de vil synge den om igjen

Den beste sangen jeg visste om da jeg vokste opp, var «Vi som bygger landet». Den sang foreldra mine sammen med alle de andre arbeidsfolka på Folkets hus ved mange anledninger. Det gav opplevelsen av at arbeidsfolk var viktige og at jeg var viktig sammen med dem.

Sangteksten under lagde Stein Buan til markeringa mot endring av Arbeidsmiljøloven i Gran 28. januar. Frammøtet var veldig bra. Kanskje så mange som 400 i et helvetes vær. Teksten trykkes med godkjenning av Stein Buan.

Sjefen har ei liste

Best å legge seg tidlig,
kanskje ringer de i kveld
Kanskje er´e bruk for folk på jobben likevel
Best å legge seg tidlig, med telefonen på
Kanskje er´e bruk for folk akkurat nå

Refreng
For når banken kanskje ringer
og spør om ubetalt termin
Er´e det greit å si, kan´ke prate nå,
for jeg er på jobben min

Og jobben min er på hotell
eller i offentlig regi
På skole eller sfo
eller aldershjemmets vaskeri
Jeg kjører kanskje lastebil
eller jobber på ei datafil
Sikkert er det, uten tvil, jeg jobber om de vil.

Refreng

For sjefen har ei liste, men mange navn
Jeg må´kke bli den siste,
det æ´kke meg til gavn
Tidlig mårra, kvelden sein,
om jeg er fresk eller klein
Banken vil ha sitt og huset æ´kke mitt

Refreng

For sjefen har ei liste, men mange navn
Jeg må´kke bli den siste,
det æ´kke meg til gavn
Tidlig mårra, kvelden sein,
om du er frisk eller klein
Banken vil ha sitt og huset ække mitt

Refreng

Hege Rimestad: Virkelighet i valsetakt

Hva inspirerer deg til å skrive?

Jeg trenger en anledning, ei historie å fortelle. Musikk blir lett til når jeg sitter med et instrument ,og det er bare å leke og leite seg fram. Da kan jeg jobbe bare med form og er ikke avhengig av å tenke på en historie som skal formidles.

Hvordan «Gitaren til Signe» ble til, er ei historien om hvordan jeg kan arbeide med en sang.

Bandet jeg er en del av, Halvsøstra, var i gang med å forberede stemmerettsjubileet i 2013. Kjersti Martinsen (medspillerske) hadde kontakt med Morten Bing på Norsk Folkemuseum, og han var opptatt av en gitar de hadde fått. Den var levert inn av dattera til Signe som ble født i 1898. Den hadde merker på halsen som viste at hun hadde spilt i A, D og G. Mest sannsynlig skillingsviser og religiøse sanger.

Ballen ble sendt over til meg, og jeg skrev teksten. Refrenget datt inn da jeg var på skitur. Jeg synes det var veldig dansebandaktig og prøvde å skyve den bort. Men den kom igjen straks jeg fikk skia på. Så måtte jeg akseptere at «Signes» refreng ble lettsunget, men verset gjorde jeg litt mer avansert. Refrenget er blitt veldig populært som allsang, særlig her på Hadeland der Signe var fra.

Vi fikk kontakt med dattera til Signe og sendte sangen til henne. Hun fortalte at mora het Signe Bølgen som ung jente og reiste til Kristiania som tjenestejente 16–17 år gammel. Hun spilte og sang og var ei ganske bestemt dame. Dette var jo moro, for da stemte teksten med virkeligheten.

Allsang; en god tradisjon?

Jeg vokste opp i Framfylkingen. Faren min lagde sanger til allsangen der. Det er en fin måte å være sammen på, dele sangen og opplevelsen. Noen liker det jo absolutt ikke, og det må vi bare akseptere.

Konserter og opptredener er noe helt annet og bør by på noe mer, gjerne noe som kan åpne nye dører. Men også her oppstår jo allsang, særlig i refrengene.

Den siste «bestillingen» på allsangfronten var til Klimafestivalen sist vinter. De hadde et stunt på Nathionalteateret stasjon der noen geriljastrikker hadde laget en drage og flere kor hadde stilt opp til såkalt flashmob. Jeg laget en kanon. Det var noen få som kunne den på forhånd, men alle lærte den veldig raskt. Det var en fin opplevelse.

Jeg er ofte med på allsangkvelder. Det er mange forskjellige steder som lager til dette; eldresentre, egne arrangementer og for organisasjoner.

De som vil lære seg «Gitaren til Signe», finner den blant annet på Spotify, Wimp og Itunes med Halvsøstra. Teksten er gjengitt med Hege Rimestads godkjenning.

Gitaren til Signe

      Em                 G           D Hm
Det kom ei tjenestejente til by´n

       A7                    G  D
hun hadde ikke mye bagasje

      Em                             G
(så) tenk at hun en dag fikk kjøpt

            D Hm
en Levin

     A7                      G        D
en flunka ny gitar, på lusen gasje.

     A7
Og fingra til Signe har satt sine spor

     D                       D7            G
så den den som har peiling kan se

     E7                     D      G
at tjenestejenta ifra Hadeland

Em                             A7
kunne både D og A og G.

Refreng:

D
Syng meg hjem til Hadeland

                                     A
til Bjoneroa, Brandbu og Lunner

A7
Syng meg hjem til Hadeland

                                               D
slå et grep gjennom ensomme stunder

                                        D7
Jeg jobber og flyr som et piska skinn

G                bass-7    Em
kjenner det i beina og ryggen

      E7                      D      G
Så syng meg hjem til Hadeland

         A                          D
Syng meg ut av slitet og skyggen

 

Signe hadde sikra seg stemmerett
og stemme gitaren det gjorde hun lett.
Vi kan bare gjette hva hu Signe sang
Perleporten, eller Titanics Undergang?

Kanskje hadde hun en hemmelig hjertevenn
én som kunne få`a til å le?
Det finn´s så mange sanger
om en vi vil se og elske i D og A og G.

Refreng

Nettene var korte og dagen lang
sku`du overleve, fikk du tøye strikken.
Men vi er mange som har sitti
med gitaren på fang
og kjent motet stige i takt med musikken.

Om herren i huset elga seg på
og trodde Signe var enkel å be
telte hu til tre og ga klar beskjed
for hu kunne både D og A og G.

Refreng

Mellomspill:
ID///I//G/IA///ID///I x 2
IA///I //// I //// I //// I
ID///I//G/IA///ID///I

Det kom en kvinne med et oppdrag til by´n
Datter til Signe med gitaren.
På Folkemuséet kvitterte hun inn
en Levin som er vakker, gammel og erfaren.

Unger og voksne defilerer forbi
gitaren til Signe for å se.
Og en sliten au pair
kanskje stopper opp her
for det dirrer litt i D og A og G.